Vil du søge ind på Manuskriptskolens fuldtidsuddannelse

OPTAGELSE SLUT

Når du starter optagelsesprocessen skal du indtaste dine personlige oplysninger og uploade følgende:

1. Tekst 1: ”Et møde”. En afsluttet fortælling på max 1200 ord

2. Tekst 2: Åben tekst (fiktion) i valgfrit medie. Tekst max 1200 ord, lyd/film/andet max 2 minutter

3. Motiveret ansøgning på max 2000 enheder (bogstaver, tegn og mellemrum)

Punkt 1 og 2 sendes uden personlige identitetsmarkører. Det vil sige, at der hverken må stå dit navn, køn eller alder i dokumentet. Vi læser og udvælger nemlig tekst 1 og 2, inden vi læser den motiverede ansøgning.

1. februar 2024

Ansøgningsopgave offentliggøres

15. marts 2024

Early bird. Du får en kort skriftlig feedback på tekst 1 senest 8. april

15. april 2024

Ansøgningsfrist kl. 23.59

11. + 12. maj 2024

Optagelsesworkshop

26. maj 2024

Du får svar på om du er optaget. Du skal give tilsagn om at du accepterer din plads på uddannelsen senest 28. maj 2024

SÅDAN GØR VI_

Et læseudvalg bestående af undervisere fra Manuskriptskolen plus 1-2 eksterne gennemgår alle tekster. I denne fase er tekster anonymiserede for læseudvalget.

Cirka 20 ansøgere inviteres til optagelsesworkshop. Workshoppen består af gruppefeedback på ansøgningstekster, skriveøvelser og individuelle samtaler. Cirka 12 elever optages.

Senest 1. maj får du svar på, om du går videre til optagelsesworkshop. Du kan kun blive optaget, hvis du deltager i optagelsesworkshoppen.

Bedømmelseskriterier

I optagelsesprocessen lægges der særligt vægt på:

+ Ansøgerens potentiale, dvs. evne til at opfinde universer og udvikle fortællinger og udtrykke sig gennem fiktion for børn og unge.

+ Ansøgerens motivation, dvs. lyst til og behov for at skabe fortællinger til børn og unge til forskellige medier.

+ Ansøgerens interesse for aktuel og historisk børne- og ungdomskultur og fiktion for børn og unge, dvs. at ansøgeren er nysgerrig på og har udsyn til børn og unges liv og mediebrug.

+ Ansøgerens indstilling til samarbejde, dvs. at ansøgeren er indstillet på og ser en værdi i at indgå i samarbejde under uddannelsen, herunder at dele refleksioner, ideer og tekster, samt engagere sig i andres.

+ Ansøgerens evne til at reflektere over egen læring og udvikling, dvs. at ansøgeren er indstillet på at tage ansvar for egen læring og er i stand til at reflektere over, hvordan læring kan udvikle ansøgerens praksis og talent.

FRA STUDIEORDNINGEN_

4.1 Optagelse

Afgørelse om optagelse træffes af et optagelsesudvalg sammensat af undervisere ved Manuskriptskolen for Børnefiktion efter vurdering af ansøgernes skriftlige motiverede ansøgninger og deres indsendte tekster på baggrund af nedenstående bedømmelseskriterier. Skolen optager ca. 12 nye elever hvert år.

Skolen inviterer alle interesserede til at søge og stræber efter at opnå et ansøgerfelt, der repræsenterer hele befolkningen. Der er intet krav om forudgående uddannelse eller beskæftigelse. Ansøgere skal være fyldt 18 år og skal kunne udtrykke sig frit og flydende på skrift på dansk, svensk eller norsk.

Optagelsesproces

Betingelserne for ansøgning offentliggøres på skolens hjemmeside. Optagelsen foregår i to runder:

En skriftlig ansøgningsrunde med deadline medio april. Ansøgningen skal bestå af et udfyldt ansøgningsskema med personlig information og ansøgerens motivation for at søge og et antal tekster der opfylder kriterier offentliggjort på hjemmesiden. Hvis ansøgerne vil, kan ansøgningen suppleres med visuelt og/eller audiovisuelt materiale. Den præcise deadline og andre praktiske og tekniske krav offentliggøres på hjemmesiden. Ansøgning og tekster danner udgangspunkt for optagelsesudvalgets vurdering af ansøgerens talent og motivation.

I anden runde vælger optagelsesudvalget et antal deltagere fra første runde til en optagelsesworkshop, som afholdes medio maj. Kun ansøgere, der inviteres til og deltager i workshoppen, kan komme i betragtning til optagelse på uddannelsen. Workshoppen forløber over en lørdag eller søndag og består af individuelle samtaler, feedbacksessioner og skriveøvelser. Workshoppen har til formål at give ansøgere og optagelsesudvalg mulighed for en gensidig afstemning af forventninger i forhold til uddannelsen. For udvalget bidrager workshoppen til vurdering og udvælgelse af et nyt hold til optagelse på uddannelsen.

STØTTET AF_

Example Title 1