Ved at klikke på “tilmeld nyhedsbrev” accepterer du at sende dine oplysninger til Manuskriptskolen, som vil bruge dem i henhold til vores politik om beskyttelse af personlige oplysninger. Læs vores persondatapolitik her.
1. semester starter med et introforløb, hvor du lærer skolen, undervisningen og de andre elever at kende, inden vi dykker ned i de enkelte fag.
Faget beskæftiger sig med forskellige måder, at opbygge fortællinger med karakterer og dialog. Gennem faget får du viden om, hvilken rolle karakterarbejdet spiller i skabelsen af en fortælling, og du kommer blandt andet til at arbejde med idé- og karakterudvikling, med karakterernes relationer i en fortælling, med at skrive dialog og med at give og modtage feedback. Du lærer desuden at læse dine egne tekster med henblik på at kunne identificere potentialer og problemer.
Med udgangspunkt i dit eget udtryk, erfaringer og ideer arbejder faget over to semestre med forskellige redskaber til kreative processer. Med inspiration, indhentning af stof, og hvordan du transformerer det til kunstneriske udtryk. Du får redskaber til at åbne kreative processer og forståelse for de forskellige faser, som kreative processer rummer. Gennem oplæg, øvelser og feedback udvikler du dine egne metoder til at afsøge dit kunstneriske udtryk. Du lærer at hente inspiration og sætte kreative processer i gang.
Over to semestre introducerer og diskuterer faget historisk og aktuel fiktion for børn og unge. Den teoretiske viden kombineres med praktisk arbejde med at udvikle og skabe indhold til forskellige målgrupper, blandt andet gennem samskabelse, også kaldet co-creation, med målgrupperne. Gennem oplæg fra eksperter får du viden om børn og unges liv, interesser og medieadfærd og omverdenens skiftende syn på børn og barndom.
Til det første semesterprojekt skriver du et kort afsluttet værk, hvor du gennem selvstændigt arbejde med projektet træner de færdigheder, du har fået i løbet af første semester. Faget introducerer forskellige korte formater, så som billedbøger, noveller og kortfilm. Du lærer at tilrettelægge et projektforløb med udvikling af et kort værk. I arbejdet med projektet udvikler du kompetencer til at gennemføre en kreativ proces. Og du får kompetencer til at modtage, reflektere over og indarbejde feedback i et projekt.
Dramaturgi bruges som værktøj i udviklingen af fiktion for børn og unge. Der vil være fokus på begreber som vilje, modstand, konflikt, vendepunkt, plot, tematik og aktstruktur. Du opbygger viden om forskellige dramaturgiske modeller, deres muligheder og begrænsninger. Gennem analyse af egne tekster og anden fiktion for børn og unge opøver du evner til at bruge dramaturgiske modeller analytisk og praktisk i forskellige faser af dit arbejde, fx som værktøj i arbejdet med karakteres udvikling.
I uddannelsens andet semesterprojekt arbejder du med udgangspunkt i rammer formuleret af to-fire eksterne aftagere. Du vælger en af de givne rammer og udvikler et projekt, der som slutprodukt består af en kort pitch, en synopsis og en tekstprøve af manuskriptet. Som afslutning på forløbet præsenterer du dit projekt for de involverede aftagere og modtager deres feedback. Undervejs i projektet modtager du feedback på første udkast til en pitch af en ekstern underviser og indarbejder de kommentarer, de modtager, lige som du også modtager og giver feedback til medstuderende i udvalgte faser af projektet. Præsentation af projektet for eksterne aftagere træner evner og mod til at levere en mundtlig præsentation, der giver et retvisende billede af den kunstneriske vision bag projektet.
Over to semestre introducerer og diskuterer faget historisk og aktuel fiktion for børn og unge. Den teoretiske viden kombineres med praktisk arbejde med at udvikle og skabe indhold til forskellige målgrupper, blandt andet gennem samskabelse, også kaldet co-creation, med målgrupperne. Gennem oplæg fra eksperter får du viden om børn og unges liv, interesser og medieadfærd og omverdenens skiftende syn på børn og barndom.
Til det første semesterprojekt skriver du et kort afsluttet værk, hvor du gennem selvstændigt arbejde med projektet træner de færdigheder, du har fået i løbet af første semester. Faget introducerer forskellige korte formater, så som billedbøger, noveller og kortfilm. Du lærer at tilrettelægge et projektforløb med udvikling af et kort værk. I arbejdet med projektet udvikler du kompetencer til at gennemføre en kreativ proces. Og du får kompetencer til at modtage, reflektere over og indarbejde feedback i et projekt.
Med konkrete metoder lærer du hvordan du kan bygge fiktive verdener og skabe universer, der kan generere mange forskellige fortællinger til forskellige formater og platforme. Gennem øvelser, beskrivelser af egne ideer, produktion af egne tekster og feedback opøver du metoder og kompetencer til at identificere og afprøve potentialer og problemer i egne fiktionsuniverser og til at afprøve deres potentiale for videre udvikling og hvordan de resonerer med en målgruppe.
Vi gennemgår alle relevante medieformer. Her skal du arbejde med fortællinger til bøger, teater, lyd, film, tv og spil – med særligt fokus på hver medieforms unikke virkemidler. Du kommer også til at indgå i samarbejder med andre skabende som fx skuespillere, tegnere og instruktører.
Du opnår viden om en række forskellige medieformer, deres særlige virkemidler og forhold omkring brugen af dem. Du tilegner dig viden om manuskriptudviklingsprocesser, tekniske værktøjer og formelle krav til manuskripter inden for de forskellige specifikke medieformer og deres brancher.
Hele sidste semester er dedikeret til et afgangsprojekt. Her skal du skabe et originalt afsluttet fiktionsværk til børn eller unge, eventuelt med et tilhørende universkoncept og et flermedielt udtryk – inden for en afgrænset tidsramme. Undervejs inddrager vi modtagere med henblik på at kvalificere værket. Værket præsenteres for aftagere og andre interessenter. Udover arbejdet med værk og præsentation laver du en individuel portfolio, der afspejler din individuelle kunstneriske og faglige udvikling gennem uddannelsen. Som en del af afgangsprojektforløbet introduceres du til de økonomiske og aftalemæssige vilkår, der venter dig som professionelle efter endt uddannelse, og får inspiration til hvordan du kan skabe sig et livsgrundlag på de eksisterende vilkår. Det sker gennem oplæg og diskussioner med brancheforeninger, støtteinstanser og kommende kolleger.